Overordnet prossess
Prosessen med å lage en app begynner alltid med en idé eller et konsept. Det første skrittet er å identifisere et behov eller en løsning for et eksisterende problem, og deretter lage en grundig plan og spesifikasjon for appen som kan omfatte analyse av målgruppe og funksjonskrav.
Design og prototyping
Innsiktsarbeid, design og prototyping er i mange tilfeller avgjørende for å kunne visualisere og teste appens brukeropplevelse før utvikling, og dermed redusere økonomisk risiko i prosjektet. Vi kan utforme tidlige prototyper i Figma eller Play som kan brukertestes og svare på hypoteser før vi har skrevet en eneste linje med kode. Det hjelper oss med å forstå brukerens behov og hvilke justeringer som trengs for å forbedre både design og funksjonalitet.
Utvikling
I utviklingsfasen er det viktig at vi velger riktig teknologi og arkitektur som kan møte både prosjektets funksjonelle krav og langsiktige mål. Vi benytter moderne rammeverk som f.eks React, Flutter eller Swift avhengig appens behov og langsiktige mål.
For å opprettholde kvalitet gjennom hele prosessen, integrerer vi kontinuerlig testing og distribusjon (CI/CD), som sikrer raske feilrettinger og løpende forbedringer. Automatiserte og manuelle tester sørger for at appen fungerer optimalt på tvers av plattformer og enheter.
Vi legger stor vekt på ytelsesoptimalisering for å sikre rask responstid, effektiv ressursbruk og en smidig brukeropplevelse. Sikkerhet er også en prioritet, med implementering av datakryptering og andre sikkerhetstiltak for å beskytte både brukernes personvern og applikasjonens integritet.
Gjennom en skalerbar teknisk arkitektur tilrettelegger vi for fremtidige utvidelser og integrasjoner, slik at appen enkelt kan tilpasses nye behov uten store ombygginger eller driftsavbrudd.
Har du en god app-idé? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss for en uforpliktende prat.
Ulike fremgangsmåter og rammeverk
Når vi utvikler apper, bruker vi forskjellige fremgangsmåter og rammeverk avhengig av prosjektets krav og mål:
En native app er utviklet med spesifikke programmeringsspråk for de ulike operativsystemene, som Swift for iOS og Java for Android. Dette gir ofte bedre ytelse og brukeropplevelse mot høyere utviklingskostnader.
Hybridapper er noe mer kostnadseffektivt, men også noe mer begrenset enn native applikasjoner. Disse er basert på HTML5 og pakket inn i et native skall. Fordelen med disse er at de raskere kan implementeres på flere plattformer.
Vi har også «cross-platform» apper som er bygget for flere operativsystemer samtidig (f.eks iOS og Android), med teknologi som React Native eller Flutter. Å bygge apper på denne måten er mer kostnadseffektivt en å bygge hybridapper og nativeapper, men har ytterligere begrensninger.
Webapper betegner programvare som kjører på en webserver og er tilgjengelig gjennom en nettleser, og er begrenset deretter, men de er ofte kostnadseffektive å bygge. Disse bygges ofte med rammeverk som React, Next.js, Svelte eller Vue.
Gjennom mange år med apputvikling i ulike prosjekter har vi sett hvordan valg av riktig prosess, rammeverk og teknologi påvirker både utviklingsprosessen og sluttresultatet. Vi hjelper våre kunder med å navigere disse valgene for å sikre at appene vi lager er effektive, skalerbare og ivaretar deres forretningsbehov.
Kostnader ved apputvikling
Kostnadene ved å utvikle en app kan variere betydelig avhengig av kompleksiteten. Den gjennomsnittlige kostnaden ligger rundt 300.000 til 500.000 kroner. En veldig enkel app med grunnleggende funksjoner kan koste rundt 100.000 kroner.
Utvikling av en app krever både tid og investering, og man får ofte det man betaler for. Det er viktig å lage en produktveikart for appen for å skissere utviklingsprosessen. Dette hjelper med å planlegge både kostnader og tidslinje på en effektiv måte.
Apper i fremtiden og «ny» teknologi
Fremtiden for apputvikling ser lys ut med mange spennende nye teknologier på horisonten. Kunstig intelligens (AI) blir stadig viktigere i apputvikling, det hjelper oss med å effektivisere selve utviklingsarbeidet, samtidig som det kan være bakteppet til kraftige funksjoner i produktene vi bygger. Maskinlæringsalgoritmer gjør det mulig for apper å lære fra brukeradferd og forbedre funksjonaliteten.
Internett av ting (IoT) driver utviklingen av apper som kobler og kontrollerer smarte enheter, og skaper en mer sammenkoblet brukeropplevelse.
Fremtidens apputvikling vil også fokusere på bærekraft ved å utnytte teknologier som blokkjedeteknologi sammen med AI og IoT for å skape effektive digitale løsninger. Utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR) har potensial til å forbedre interaktive brukeropplevelser i applikasjoner på tvers av forskjellige bransjer.
Generelt skjer det mye teknologilandskapet nesten hele tiden. I Ur er vi opptatt av å holde oss oppdatert og bygge kompetanse om nye verktøy og løsninger som kommer på markedet slik at vi kan gi gode, oppdaterte forslag som kan gi kundene våre konkurransefortrinn.